Chapter 30: I Promise



Jag har sovit som en stock inatt. Inte vaknat en endaste gång.

Det var vad jag intalade mig innan jag la mig i min säng klockan 3 på natten. Men sanningen är att jag har gått fram och tillbaka i mitt rum, jag fick nästan för mig att det skulle bli hål i golvet.
Jag förstår inte hur jag har lyckats att strula till det så mycket, och varför jag sitter kvar här och inte rymt till en liten is-håla på Nordpolen.

Så när klockan var 9 på morgonen och jag inte hade sovit en endaste blund så la jag mig ner i sängen igen.

Jag vaknade i ett ryck och tittade på klockan. Den var 12.

Jag rörde på mina fötter. Men de tog i någonting. Jag tittade upp och satte handen för munnen.

"JOE"


"Hello there sleepyhead"

Jag stirrade chockat på honom.

Där satt han på sängkanten med morgontidningen i handen. Hans hår var blött och ruffsigt, som om han precis hade kommit ur från duschen. När han såg att jag hade vaknat så log han brett mot mig.

"WHAT ARE YOU DOING HERE!?"


Jag drog täcket för kroppen för jag bar bara ett linne.

"Waking you up" sa han

"What but... How did you even get in here?

"Your mom opened"

Jag suckade, drog av mig täcket och gick upp utan att bry mig om att jag bara var i ett nattlinne och gick mot garderoben.

"Get out, i'm gonna get dressed"


"Whoa" sa han.  "What's wrong with you this morning. Woke up on the wrong side?"

Det verkade han tycka var mycket roligt, och skrattade åt sitt lilla "skämt" som jag inte tyckte var det minsta underhållande.

Jag gav han en blick.

"What.. it's not like I haven't seen you without clothes before"


Jag skakade på huvudet.

"Joe.. this is like the 100th time i'm telling you, WE WE'RE KIDS"

"We're still teenagers"
han gav mig ett ont léende.

Jag suckade igen. Fast djupare och började gräva i garderoben efter ett par jeans och en t-shirt.

"Okey Miss. PMS dress up quick we've got plans"


"We've got what?"


Fast han hade redan lämnat rummet.

Jag drog på mig kläderna snabbt och satte mig på sängkanten.

Min mobil låg på sängbordet och laddade. Jag tog upp den.

Ett nytt sms.

joe:
get ready for some action

Jag suckade för tredje gången den här morgonen.

"Can I come in?"

Joe knackade på dörren.

"Sure.."


Han klev in i rummet. "Leggo"

"Wha- Where? Why are you even here now, weren't you supposed to come by 6?"

"Yes. But I know you. And I know that you would've skipped my calls and would probably gone out just avoided me"

Guldstjärna till Jonas.

Efter 8 timmars tänkade så var det exakt vad jag hade kommit fram till. Bara sticka.

"And let me guess. Thats exactly what you were supposed to do?"

Han lyfte på ögonbrynet och log, och av någon anledning så blev jag helt varm i kroppen.

Skärp dig Mia.

"So where are we going?"

I thought we could do some old Joe and Mia adventures
. But this time as a da-"

"NOT A DATE" avbröt jag honom.

"Whatever" sa han.

"Joe" sa jag allvarligt. "We ARE doing this as FRIENDS"

"Best friends"
rättade han mig.

"Sure" sa jag kyligt.

"Mia, you know im always honest to you. And were going as friends oh sorry I mean best friends. BFF's forever right?"


Jag kunde inte låta bli att skratta.

"Let's go" sa han och tog tag i min hand.

Ser ni. Det var så här vi alltid hamnade i trubbel när vi var mindre. Eller ja i alla fall tills vi fyllde 16


----


"So this is our ride, I expected more fancy stuff from a rockstar"

Jag kände direkt igen familjen Jonas gamla vita Mercedez

"Like what? A limo? You said you didn't want to go on a date but of course I can-"

"No Joe, I was joking. This is great"


Han gick fram och öppnade bildörren åt mig.

"Get in Moon princess"

Jag smällde till honom på kinden och skrattade.

"Oh stop it!"

Han ryckte på axlarna och gick till förarsidan och satte sig i bilen.

Jag lutade mig tillbaka på sätet och tittade på Joe.

Det här kändest så konstigt. Joe skulle köra bil. Det brukade alltid vara jag som körde eftersom att han inte hade skaffat sig ett körkort när han fyllde 16. Han var för upptagen med bandet. Det hade alltid varit Kev eller våra föräldrar som skjutsade oss, och jag när jag fyllde 17 och mamma och pappa köpte mig min första bil.

Jag log för mig själv.

"Are you alright?" frågade han.

Jag var påväg att att fråga när han hade skaffat körkort. Så kom jag på. Han är pop stjärna, vad hade han inte skaffat? Så jag avbröt mig själv.

"Um.... yeah. Just taking a trip down memory lane"

"Awesome, that's our plans for today"


"You said it before, and I just thought about how weird it was to see you on the drivers seat, it used to be either our parents or Kev"

"Or you"


Jag log.

Han startade bilen och körde ner för uppfarten.

Vi körde förbi husen jag hade kört förbi så många gånger.

Familjen Hudson, Sanborn, Warren, Taylor, Coleman, Borden, Rosenbush.. och så Jonas gamla hus som såg likadant ut som jag alltid har minst det. Fast med en ny veranda.

"Nice porsh huh?"

Jag nickade.

Joe slog på radion, och just typiskt i den sekunden så fick vi höra

"And i've heard from sources that the Jonas Brothers are in town over the holiday. Middle Jonas girlfriend, country singer Taylor Swift was seen in Nashville earlier this morning shopping with her mother. Will this holiday distance kill the power couple or just make them stronger"

Jag gav han en blick.

Han ryckte på axlarna.

"I broke up with Taylor?

"What? When?" frågade jag chockat.

"You haven't heard? The whole world knows. This radio reporter must be retarded, or been living under a rock.
didn't you hear the song?
"

"Song?"
frågade jag förvånat "What do you mean?"

'When he said forever and Always' sjöng han.

Jag tittade lika underligt på honom. Jag fattade ingenting. Jag trodde att de fortfarande var tillsammans. Eller var helt säker på det. Det var en av anledningarna att jag var så sur på honom för att han gjorde.. jag som han gjorde för någon dag sen.

"Wait"

Han tog upp sin iPhone.

"Keep your eyes on the road!!!!!!"

"Chill" sa han och fortsätta att gräva efter telefonen.

När han fick upp den så tryckte han lite på den och snart så höll han upp den så att volymen skulle höras bättre.

Once upon a time
I believe it was a Tuesday when I caught your eye
We caught onto something....


Jag tittade upp på honom. Han bara nickade tillbaka.

And I stare at the phone and he still hasn't called
And then you feel so low, you can't feel nothin' at all
And you flashback to when he said, forever and always
Oh, oh


Jag tog telefonen av honom och slog av låten. Jag förstod.

"Why haven't you told me?
"

"I thought you already knew. The whole world knows"

Det var tystnad.

"I tried to call her. A dousen times but she didnt answer"

"I guess she didnt take it that well"

"She hung up on me"


"WHAT? HUNG UP?!!...so you broke up with her OVER THE PHONE"


"What else could i've done? I was in freaking Europe"


"I don't know. Wait until you got back"

"So you want me to lie to my own feeling?"


"No but"


Det var tystnad igen.

"Look Mia, its been months. It's over. Its been kinda hard with all the media and stuff, but it's dying."


Media. Tidningar.

"Its so hard to get in that you're like world famous"


Han log. "Let's forget about this and have fun instead. Look were almost there"

Jag gapade.

"Remember this place?"
sa han och skrattade.

Jag tittade på honom. "Are you kidding me? Of course I do. Can't even count how many times we've actually been here. Like 1 million."

"More like a trizillion"

"So why are we at your grandparents house Joe?"

"Are you really asking me that. Come on. This used to be our place. Our hiding place. Don't you remember the day we tied down Mr. Samuels shoes when he slept on his sun chair and then fell on the ground and broke his nose?" Han såg otålig ut.

"Do not remind me. My mum was mad at me for a week"


"See, So this is why this place is on our list of 'Memorable and Awesome places by Danger and Emser'."


"God, you're so foolish"


"So are you. Whatever, let's go in"


Han började gå framåt.

"Wait where are you going, aren't we going to see your grandparents?"

"No dumbass, why would we go there?"


Han började gå i djupsnön. Vad i helvete gör han?"

"Joe?"

"Just come"


Så jag följde efter honom. Jag hade inte direkt rätt skor för att gå i djupsnön med. Men Joe gick ju före mig och gjorde upp spår, så jag orkade inte gnälla.

Han gick upp på bakgården och fortsatte mot...... O ja. Hur kunde jag glömma.

"Tadaa" sa han och log.

Jag tog handen för munnen.

Joe grävde i fickan efter något som jag snart såg var nyckeln. Nyckeln till våran stuga.

"How could I forget about this?"


"Don't ask me" sa Joe och skrattade "Oh snap, I almost forgot. Go in and wait"

Han gav mig nyckeln och jag skyndade mig in, det började bli kallt och blött om fötterna.
Joe var ur sikte så jag försökte tränga mig igenom den gången som var betydligt mindre nu än vad jag minns den.

Jag satte mig på golvet och tog av mina blöta skor. Joe morföräldrar hade satt in element eftersom vi ofta sov härinne och inte skulle frysa på vintern.

Jag kikade runt med blicken i stugan och mina ögon fick syn på någonting.

Åh nej. Nej. Nej. Det kan inte vara.

Jag sträckte mig efter den lilla bruna lådan jag hade fått syn på. Jag försökte öppna den men kom på att jag behövde en nyckel.....just det.

Jag ställde mig upp och gick till ena hörnet av stugan. nu var det bara att hitta .........hålet. Ja där är det.
Det var nästan för smått för mina fingrar, men jag lyckades smuffla fram den silvriga nyckeln.

Det här ska bli spännande.

Jag öppnade lådan , och det första jag såg var ett foto på mig och Joe. Vi var väl omkring 9/10 och han var otroligt söt med sin potfrilla. Inte för att han skulle erkänna det själv, och man kan inte direkt säga detsamma om mig, jag hade luggen för ögonen och log så brett att man skulle kunna tro att det ryms 3 apelsiner där inne.

Jag la kortet på det bruna bordet vi hade därinne.

Nu fick jag syn på ett papper. Jag tog upp det.

'To Do List'

1. Find a way to move to the moon (Mias idéa) [ ]
2. Convince mom that the moon is a great place to live on [/]
3. Tie Mr.Samuels shoes [x]
4. Travel to the moon[ ]
5. Bicycle down the way hill [x] (Joe lost two teeth and got to sew his forehead)
7. Go to outerspace [ ]
8. Quit school and move to the outer side of the planet [ ]
9. Beat down the bad guys at school [/] (Joe ended up on the ground)
10.Move in together for real [ ]
11. Be best friends forever [xxxxxx]

Jag skrattade för mig själv. Åh herregud. Vilken handstil, och ändå så skrev jag snyggast i min klass på den tiden.

Flytta till månen, åka till rymden, Bästa vänner för...

För evigt. Någontin högg i hjärtat. Det var verkligen vad vi ville. Vara tillsammans för evigt.

Dörren till stugan öppnades.

"Im back, oh you found that"


"Yes"


"We had really wide imaginations back then"


"Joe" sa jag.

Han satte sig brevid mig. "What is it Mia?

"Look"
. Jag pekade på sista punkten.

"Do you think we'll ever check this one?


Han andades några andetag. "Yes I do"

"R-really?"
Jag kände gråten i halsen.

Joe la sin arm runt mig och viskade i mitt öra.

"Yes I do"

Av någon anledning så kände jag lättnad. Som att allting skulle bli perfekt igen.
Så jag ångrade mig inte ett dugg när jag lutade mitt huvud mot hans axel.
Nu kunde jag inte hålla tillbaka gråten något mer, och jag kände hur hn pussade mig på huvudet.

"Shh.. Mia. Everything will be okey, I promise"


Och jag trodde på honom.

Kommentarer
Postat av: Frida

äntligen! a-amazing

2011-05-18 @ 16:16:29
Postat av: sandra

härligt med uppdatering :D

jättebra som vanligt!

2011-05-18 @ 17:55:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0